Panssarikolonna
Panssarikolonna
  • Etusivu
  • Yksityisille
  • Ryhmille
  • Yrityksille
  • Pikkujoulut
  • Henkilökunta
  • Tarjouspyyntö
  • Blogi
  • Lisätiedot
    • Yhteydenotto
    • Ajanvaraus
    • Lahjakortit
    • Kalusto
    • Alueet & Tilat
    • Teltan vuokraus
  • Etusivu
  • Yksityisille
  • Ryhmille
  • Yrityksille
  • Pikkujoulut
  • Henkilökunta
  • Tarjouspyyntö
  • Blogi
  • Lisätiedot
    • Yhteydenotto
    • Ajanvaraus
    • Lahjakortit
    • Kalusto
    • Alueet & Tilat
    • Teltan vuokraus

Kalusto

Picture

Saurer 4K 4FA G2

Itävaltalainen rynnäkköpanssarivaunu Saurer 4K 4FA G2. Kyseessä on kevyt, ketterä ja nopea kylmän sodan aikainen vaunu, jonka hallinta on automaattivaihteidensa ja rattiohjauksen ansiosta erittäin helppo ja nopea oppia.

Käytössämme on kaksi identtistä vaunuyksilöä, joita käytämme pääosin kaikissa ajotilaisuuksissamme sekä paintball-aktiviteeteissamme.

Tekniset tiedot

Historia

  • Miehistö: 2+8 (ajaja, ampuja/johtaja, 8 kyydissä)
  • Paino täydessä varustuksessa noin 14000 kg
  • 5,4 m pitkä, 2,5 m leveä, 2,3 m korkea, maavara 0,4 m
  • Panssarointi: 20mm edessä, 8mm sivuilla ja takana
  • Kumipäällysteiset telat, telapaine 1,25 kg/cm2
  • Vääntösauvajousitus
  • 6 sylinterinen 4-tahti dieselmoottori, tilavuus 9,98l, teho 184kW/250hp, vääntö 890Nm
  • Huippunopeus maantiellä 60,5 km/h
  • Polttoaineenkulutus tiellä 80 l/100km, maastossa 120 l/100km
  • Alkuperäinen pääase 20mm Oerlikon Contraves m204 -konetykki (deaktivoitu)
Wieniläinen Osterreichische Saurer-Werke (OSW) alkoi valmistaa vaunuja  1961 alkaen. Kaiken kaikkiaan 445 kappaletta Saurer 4K 4F-vaunuja sen eri versioineen on valmistettu. Tuotanto lopetettiin vuonna 1969, jolloin valmistaja OSW yhdistyi Steyr-Daimler-Puch AG:n kanssa ja vaunutyypin korvasi uudempi 4K 7FA -sukupolvi.
​
Vaunuja on käytetty Itävallassa, Kreikassa, Boliviassa ja Nigeriassa.
​Suurin osa vaunuista poistettiin armeijakäytöstä 1990-luvulla. 
Picture

T-62s

Alunperin rakennusprojektiksi hankittu neuvostovalmisteinen T-62, johon istutettu deaktivoitu tsekkiläinen M53/59 ilmatorjuntatykki.

Projektin etenemistä ja vaiheita voi lueskella blogistamme. ​#projektiT62s

T-62s on toistaiseksi asiakaskäytössä vain erikoistilaisuuksissa, kuten auton yliajotilaisuuksissa sekä erikseen ilmoitettavissa ajopäivissä.

Tekniset tiedot

Historia

  • Miehistö: 3 (ajaja, johtaja, ampuja)
  • Paino täydessä varustuksessa noin 35000 kg
  • 6,6 m pitkä, 3,3 m leveä, 2,9 m korkea
  • Panssarointi: 102mm edessä, 15-79mm muualla
  • Vääntösauvajousitus
  • 12 sylinterinen 4-tahti V-55 dieselmoottori, tilavuus 38,88l, teho 463W/620hp, vääntö 2500Nm
  • Huippunopeus maantiellä 50 km/h
  • Polttoaineenkulutus maastossa 330 l/100km
  • M53/59 30mm kaksipiippuinen ilmatorjuntakonetykki (deaktivoitu)
Alustana on neuvostovalmisteinen T-62 taistelupanssarivaunu. Se kehitettiin 1960-luvulla korvaamaan massatuotettu T-54/55 tuomalla hieman muokatulle alustalle uusia ominaisuuksia, kuten rihlattoman 115mm tykin sekä automaattisen hylsynpoiston. Yksittäisen vaunun hinta nousi selkeästi edeltäjäänsä kalliimmaksi ja tästä syystä vaunutyyppiä ei myyty juurikaan Neuvostoliiton ulkopuolelle. 
​
Kolonnan hankkimassa vaunuyksilössä tykkitorni on poistettu ja sen tilalle olemme istuttaneet tsekkiläisen 30mm ilmatorjuntatykin M53/59. Alun perin ilmatorjuntatykki on suunniteltu saksalaisten sukellusveneiden aseeksi toisessa maailmansodassa. Sittemmin tykkimalli ollut istutettuna kuusirenkaisen Praga V3S panssariauton takaosaan, jolloin yhdistelmän nimityksenä on ollut Praga PLDvK vz. 53/59 "Ještěrka".