Panssarikolonna
Panssarikolonna
  • Etusivu
  • Yksityisille
  • Ryhmille
  • Yrityksille
  • Lahjakortit
  • Tarjouspyyntö
  • Ajanvaraus
  • Blogi
  • Galleria
  • Lisätiedot
    • Yhteydenotto
    • Kalusto
    • Alueet & Tilat
    • Teltan vuokraus
  • Etusivu
  • Yksityisille
  • Ryhmille
  • Yrityksille
  • Lahjakortit
  • Tarjouspyyntö
  • Ajanvaraus
  • Blogi
  • Galleria
  • Lisätiedot
    • Yhteydenotto
    • Kalusto
    • Alueet & Tilat
    • Teltan vuokraus

kolonnan kuulumisia

#ProjektiT62s: IT-tykin pähkäilyä

19/11/2018

0 Comments

 
Rakennusprojekti T-62s jatkui tällä kertaa vaunurungon päälle asennettavan IT-tykin sielunelämän tutkiskelulla. ​

​Perusasiat tykistä löytyivät internet-läheitä tutkimalla.
​

PLDvK M53/59 tekniset tiedot:
​

- Kaliiperi 30mm (x2)
- Piippujen pituus 2,4m
- Liikkuvuus ylä/ala: -10° - +85°, kääntyvyys 360°
- Tulinopeus 500 laukausta minuutissa per piippu
- Lähtönopeus 1000 m/s
- Kantama 3km
Picture
​Aseen kehityshistoria vie toisen maailmansodan aikaan 1940-luvulle, jolloin Tsekin teollisuus valjastettiin palvelemaan Saksan sotakoneistoa. Sukellusveneiden ilmatorjuntaan tarvittiin nopea 30mm tykki ja Zbrojovka Brno -tehdas kehitti tarkoitukseen sopivan prototyypin, joka muutaman kehitysaikaisen mutkan jälkeen saavutti tuotantovalmiuden aivan sodan loppuaikoina.
Picture
​Sodan päätyttyä Neuvostoarmeija otti haltuunsa aseen dokumentaation kokonaisuudessaan, mutta tsekkiläiset jatkoivat kehitystä salaisten kopioiden avulla. Tässä vaiheessa käyttökohde vaihtui maajoukkojen suojaamiseen ja alkuperäinen yksipiippuinen malli korvattiin tuplapiipuilla. Alunperin tykkiä vedettiin kärryn päällä perässä, mutta myöhemmin tykin liikkuvuuden parantamiseksi sen pohjaksi kehitettiin aivan oma ajoneuvonsa - Praga V3S.

​Tsekkiläiset sovittivat tykin myös 
kokeiluluontoisesti mutta ilmeisen onnistuneesti ZSU-57-2 neuvostopanssarin rungolle - samaan tapaan kuin tässä projektissamme.
Tsekistä hankimamme deaktivoidun M53/59 mukana ei tullut lainkaan käyttöohjeita, huolto-ohjeita tai räjäytyskuvia. Myöskään internetin syövereistä niitä ei tuntunut löytyvän, joten koneiston toimintaan piti tutustua enemmän tai vähemmän käsikopelolla ja pähkäillen edeten.

Suurin outous tuli vastaan tykin ylä/ala-liikkeen jäykkyyttä ihmetellessä. Viaksi epäiltiin jumiutuneen sähkömoottorin hankaamista vastaan kunnes purkutöiden jälkeen syypääksi löytyikin kotelon sisällä kulkeva katkennut vaijeri, joka piti korvata uudella sekä viritellä työn ja tuskan saattelemana sopivaan kireyteen.
Picture
Ampujan tila putsattuna ja maalattuna
Picture
Takaisin umpeen hitsattu vaijerikotelo
Tykkikin saatiin täten tavoiteltuun vaiheeseen eli liikkumaan käsikäyttöisesti joka suuntaan. Tämän myötä #ProjektiT62s on saavuttanut vuoden 2018 tavoitteensa eli täydellisen liikuntakyvyn. Alkuvuoden 2019 tavoitteena olisikin jo sitten saada rakennettua vaunun ympärille aivan oma elämyskokonaisuutensa, tästä lisää tietoa tulossa piakkoin!
Picture
0 Comments



Leave a Reply.

    Panssarikolonnan blogi

    Päivitämme tänne Panssarikolonnan uutisia sekä tietoa tulevista ja menneistä tapahtumista.

    Archives

    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    June 2018
    April 2018
    March 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    November 2016
    October 2016

    Categories

    All

    RSS Feed