Tästä alkaa Panssarikolonnan uusin projekti. Projektin tarkoituksena on luoda vaunu, jollaista ei aikaisemmin Suomen maaperällä olla nähty. RUNKO Alustana on neuvostovalmisteinen T-62 taistelupanssarivaunu. Se kehitettiin 1960-luvulla korvaamaan massatuotettu T-54/55 tuomalla hieman muokatulle alustalle uusia ominaisuuksia, kuten rihlattoman 115mm tykin sekä automaattisen hylsynpoiston. Yksittäisen vaunun hinta nousi selkeästi edeltäjäänsä kalliimmaksi ja tästä syystä vaunutyyppiä ei myyty juurikaan Neuvostoliiton ulkopuolelle. Suomessakaan T-62 -mallia ei otettu käyttöön, vaan vanhat T-55 taistelupanssarivaunut pidettiin käytössä, kunnes ne korvatiin myöhemmin T-72 -mallilla. T-62 (www.tanks-encyclopedia.com) T-62:n runko on edeltäjäänsä nähden hieman pidempi (6,64m), muilta osin mitat pysyivät suunnilleen ennallaan. Suurin ulkoisesti havaittava ero on telapyörien sijoittelussa, T-62 telapyörien välit eivät ole tasaiset. Vaunun taistelupaino alkuperäisen tornin kanssa oli 37 tonnia. Voimanlähteenä V-55 12-sylinterinen 4-tahti 38.88 litrainen vesijäähdytteinen dieselmoottori, teho 620 hp / 463 kW. Vaihdelaatikkona 5-vaihteinen synkronivaihteisto. ASEISTUS Kolonnan hankkimassa vaunuyksilössä tykkitorni on poistettu ja sen tilalle olemme istuttaneet tsekkiläisen 30mm ilmatorjuntatykin M53/59. Alun perin ilmatorjuntatykki on ollut istutettuna kuusirenkaisen Praga V3S panssariauton takaosaan, jolloin yhdistelmän nimityksenä on ollut Praga PLDvK vz. 53/59 "Ještěrka". IT-tykki on sähkökäyttöinen ja siinä on kaksi 50 ammuksen lipasta. Ase on deaktivoitu ennen maahantuontia. M53/59 (Wikipedia Commons) IT-tykin kaksoispiippujen pohjalta T-62 varianttimme on saanut lisäpäätteen ’s’, joka tulee venäjän sanasta Sparka eli pari. PROJEKTI JA SEN ETENEMINEN
Vaunun sekä aseen maahantuonti toteutettiin keväällä 2018. Tässä vaiheessa vaunun kannelta on poistettu tarpeettomia osia, jotta IT-tykki on saatu mahdutettua paikalleen. Seuraavaksi edessä on moottoriosaston perusteellinen tutkiminen, rasvaukset, öljynvaihdot sekä muut tarkastukset. Näiden valmisteluiden jälkeen on aika yrittää käynnistää vaunu ensimmäistä kertaa 30 vuoteen. Myös ulkokuorta on tarkoitus ehostaa, joten hiekkapuhallusta ja maalausta on monta tuntia edessä. Tarkoituksena on saada jossain vaiheessa vaunu myös asiakaskäyttöön erikoistilaisuuksiin, toistaiseksi kuitenkin ajotuntien, parihaasteiden ja ryhmätilaisuuksien kalustona käytetään itävaltalaisia Saurer-rynnäkköpanssarivaunujamme. T-62s projektin etenemistä voit seurata tältä blogisivulta sekä Instagramista ja Facebookista tagilla #projektiT62s.
0 Comments
Leave a Reply. |
Panssarikolonnan blogiPäivitämme tänne Panssarikolonnan uutisia sekä tietoa tulevista ja menneistä tapahtumista. Archives
December 2020
Categories |