Yli 30 vuotta maannut kone hörähti käyntiin sähköstartilla, kun paineilmalla sopivasti avustettiin käynnistystä. Suurimmat pölyt pöllähti ulos jo moottorin ollessa enemmän paljaana, tälle filmille saatiin vähän sivistyneempi ensikäynnistys kasauksen jälkeen. Seuraavana etappina onkin sitten jo liikkuminen, joten kytkin tangostoineen otetaan nyt tarkempaan käsittelyyn.
0 Comments
Projekti ”T-62s” on edennyt kiireisestä loppukesän ajovarausruuhkasta huolimatta hyvin. Vaunun sisäpuolta on puhdistettu samalla tutkien mitä kaikkea vaunusta löytyy ja mitä mahdollisesti puuttuu tai on korjattava ennen ensikäynnistystä. Yksi selkeä puute tuli vastaan jo ajajan paikalle tiputtautuessa: mittaristosta ei ollut jäljellä kuin kehikko ja osa johdotuksista. Tämä pähkinä lähti kuitenkin aukenemaan, kun löytyi varaosana lähes iskemättömässä kunnossa ollut T-55 -mittaritaulu. Hieman päänvaivaa tuottivat osittain hajonneet liittimet, mutta tärkeimmät paine- ja kierroslukumittarit saatiin ensi hätään asennettua. Konehuoneen puolella työmaata oli enemmän tiedossa. Uusi esivoitelupumppu piti hankkia ja sähköstarttimoottori vaati perusteellisen purku- ja liotuskierroksen. Itse moottori oli olosuhteisiin nähden hyvässä kuosissa. Ensimmäisten sähköstartin voimalla tehtyjen pyöräytyskokeilujen perusteella kuitenkin venttiilikopat ja imusarjat oli syytä purkaa ja notkistaa kaikki muutaman kymmenen vuoden seisomisen jäljiltä jumahtaneet kohteet. Kaiken purkamisen, liottelun ja kasaamisen jäljiltä kriittisten osien liikkeet näyttivät sen verran lupaavilta, että ensimmäinen virallinen savunpöllähdys saattaa olla hyvinkin lähellä. Tästä alkaa Panssarikolonnan uusin projekti. Projektin tarkoituksena on luoda vaunu, jollaista ei aikaisemmin Suomen maaperällä olla nähty. RUNKO Alustana on neuvostovalmisteinen T-62 taistelupanssarivaunu. Se kehitettiin 1960-luvulla korvaamaan massatuotettu T-54/55 tuomalla hieman muokatulle alustalle uusia ominaisuuksia, kuten rihlattoman 115mm tykin sekä automaattisen hylsynpoiston. Yksittäisen vaunun hinta nousi selkeästi edeltäjäänsä kalliimmaksi ja tästä syystä vaunutyyppiä ei myyty juurikaan Neuvostoliiton ulkopuolelle. Suomessakaan T-62 -mallia ei otettu käyttöön, vaan vanhat T-55 taistelupanssarivaunut pidettiin käytössä, kunnes ne korvatiin myöhemmin T-72 -mallilla. T-62 (www.tanks-encyclopedia.com) T-62:n runko on edeltäjäänsä nähden hieman pidempi (6,64m), muilta osin mitat pysyivät suunnilleen ennallaan. Suurin ulkoisesti havaittava ero on telapyörien sijoittelussa, T-62 telapyörien välit eivät ole tasaiset. Vaunun taistelupaino alkuperäisen tornin kanssa oli 37 tonnia. Voimanlähteenä V-55 12-sylinterinen 4-tahti 38.88 litrainen vesijäähdytteinen dieselmoottori, teho 620 hp / 463 kW. Vaihdelaatikkona 5-vaihteinen synkronivaihteisto. ASEISTUS Kolonnan hankkimassa vaunuyksilössä tykkitorni on poistettu ja sen tilalle olemme istuttaneet tsekkiläisen 30mm ilmatorjuntatykin M53/59. Alun perin ilmatorjuntatykki on ollut istutettuna kuusirenkaisen Praga V3S panssariauton takaosaan, jolloin yhdistelmän nimityksenä on ollut Praga PLDvK vz. 53/59 "Ještěrka". IT-tykki on sähkökäyttöinen ja siinä on kaksi 50 ammuksen lipasta. Ase on deaktivoitu ennen maahantuontia. M53/59 (Wikipedia Commons) IT-tykin kaksoispiippujen pohjalta T-62 varianttimme on saanut lisäpäätteen ’s’, joka tulee venäjän sanasta Sparka eli pari. PROJEKTI JA SEN ETENEMINEN
Vaunun sekä aseen maahantuonti toteutettiin keväällä 2018. Tässä vaiheessa vaunun kannelta on poistettu tarpeettomia osia, jotta IT-tykki on saatu mahdutettua paikalleen. Seuraavaksi edessä on moottoriosaston perusteellinen tutkiminen, rasvaukset, öljynvaihdot sekä muut tarkastukset. Näiden valmisteluiden jälkeen on aika yrittää käynnistää vaunu ensimmäistä kertaa 30 vuoteen. Myös ulkokuorta on tarkoitus ehostaa, joten hiekkapuhallusta ja maalausta on monta tuntia edessä. Tarkoituksena on saada jossain vaiheessa vaunu myös asiakaskäyttöön erikoistilaisuuksiin, toistaiseksi kuitenkin ajotuntien, parihaasteiden ja ryhmätilaisuuksien kalustona käytetään itävaltalaisia Saurer-rynnäkköpanssarivaunujamme. T-62s projektin etenemistä voit seurata tältä blogisivulta sekä Instagramista ja Facebookista tagilla #projektiT62s. |
Panssarikolonnan blogiPäivitämme tänne Panssarikolonnan uutisia sekä tietoa tulevista ja menneistä tapahtumista. Archives
October 2019
Categories |